Mijn Gezonde Basis Boodschappenlijst

ENKELE TIPS

Maak een boodschappenlijstje op basis van je weekmenu. ­

Denk aan het ontbijt, de lunch, de avondmaaltijd en tussendoortjes. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Doe niet te vaak boodschappen, wanneer je de standaardlijst in huis hebt hoef je eigenlijk voornamelijk alleen nog maar 2 x per week verse groenten en fruit te halen. Wanneer je iedere dag in de supermarkt komt kom je ook iedere dag weer in de verleiding om ongezonde dingen mee te nemen.

Doe geen boodschappen als je honger hebt, dit is voor mij altijd het moment waarop het fout gaat. Op het moment dat je echt trek hebt dan heb je vaak eigenlijk overal wel zin in en misschien nog wel het meeste in de dingen die niet goed voor je zijn. Probeer daarom altijd met een goed gevulde buik naar de winkel te gaan.

Zuivel

  • Hüttenkase (cottage cheese)
  • Kaas 20+ of 30+
  • Melk (mger of halfvolle) / Sojamelk
  • Eieren
  • Yoghurt (mager)
  • Kwark
  • Platte kaas (mager)
  • Smeerkaas (mager)

Granen

  • Rijstwafels
  • Wasa crackers (volkoren)
  • Volkoren / bruin brood
  • Havermout
  • Zilvervliesrijst
  • Volkoren pasta
  • Quinoa
  • Couscous

Groente en fruit

ALLES! Voornamelijk seizoensgroente en fruit, deze zitten bomvol vitamines, mineralen en goodness! Denk aan:

  • Aardappelen
  • Uien
  • Komkommer
  • Tomaat
  • Avocado
  • Aubergine
  • Courgette
  • Wortelen
  • Zoete aardappel
  • Appels
  • Bananen
  • Bosbessen
  • Kiwi
  • Ananas

Voor in de vriezer

  • Diepvries groente
  • Diepvries fruit – heerlijk voor smoothies!
  • Diepvries vis

Vlees of Vis

  • Kip
  • Kalkoen
  • Rundvlees
  • Zalm
  • Garnalen/Scampo
  • Tonijn
  • Kabeljauw
  • Mager broodbeleg

Om in te bakken

  • Olijfolie

Noten en zaden

  • Ongebrande en ongezouten noten (vb. Amandelen, Walnoten, Pecannoten,…)
  • Zaden (vb. Sesamzaadjes, Pompoenpitten, zonnebloempitten,…)