HEALTHY OR NOT? Vivera Groenteschijf

Regelmatig koop ik eens een vleesvervanger in de supermarkt.
Vegetariër ben ik niet, omdat ik het zeer moeilijk vind om volledig zonder vlees te leven, maar regelmatig probeer ik het wel te vervangen.

Ik merkte de vleesvervangers van Vivera deze week op in de Carrefour. Een merk dat ik tot nu nog niet had uitgeprobeerd.

De groenteschijf is gemaakt op basis van soja eiwit en verschillende groenten zoals wortelen, doperwten, bonen, maïs en paprika.
Dat zie je ook! De schijf bevat veel stukken groenten.

Voor de veganisten is dit niet geschikt aangezien er kippen-eiwit wordt gebruik. Maar Vivera heeft zeker nog andere producten die wel 100% plantaardig zijn.

De schijven zitten per 2 verpakt, ze zijn mooi groot, rond, plat en stevig van structuur. Ik bakte ze in de pan met wat olijfolie en ze kregen een mooie goudbruine kleur.

Ik maakte de schijven klaar met aardappelen en erwtjes, maar tijdens de lunch bij een slaatje of tussen een broodje lijkt me het ook wel lekker.

 

 

Ingrediënten en voedingswaarden

63% groenten (ui, mais, wortel, prei, groene paprika, sperziebonen, doperwten), 26% gerehydrateerd SOJA-EIWIT, aardappelzetmeel, aroma’s, verdikkingsmiddel (methylcellulose), kruiden en specerijen, aardappeleiwit, zonnebloemolie, zeezout, aardappelvezels, maltodextrine, ijzer, vitamine B12.

 

VOEDINGSWAARDEN per 100g
Energie 467 kJ / 111 kcal
Vetten 1,7 g
waarvan verzadigd 0,3 g
Koolhydraten 9,6 g
waarvan suikers 2,9 g
Voedingsvezels 4,9 g
Eiwitten 11,9 g
Zout 1,5 g
Ijzer 2,1 mg
Vitamine B12 0,38 µg


Conclusie

Voor mij is de groenteschijf een verantwoorde en gezonde keuze in je dagelijkse voeding. De groenteschijf is rijk aan vezels, bevat voldoende eiwitten en is vetarm.
Bovendien is het een goede bron van vitamine b12 en ijzer en is hij vrij van E-nummers. 1 groenteschijf bevat zelfs 63% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten.

Een aanrader dus wat mij betreft!