HEALTHY OR NOT? Eierkoeken

Deze week las ik een artikel in de krant over Koen Naert in het Nieuwsblad.
Hij won vorige week de marathon en werd zo Europees kampioen. Ik las er dat zijn geheime wapen voor de overwinning op het EK eierkoeken waren.

“In de koffer van de West-Vlaming zaten opvallend veel eierkoeken. West-Vlaamse eierkoeken. In Het Nieuwsblad legde hij uit waarom: “Ze zijn licht verteerbaar en zitten boordevol koolhydraten.” “

Ik trok een spurtje naar de Delhaize en kocht daar direct “de echte eierkoeken”.  

Ze zien er echt lekker uit en groot, het water komt mij al in de mond en ik ga er nog een sneller door lopen ? ?

Dat gaan we toch eens verder uitzoeken!

Ingrediënten en voedingswaarden 

Voedingswaarde  per 100g  1 koek = 70gr
energie 1331 kJ / 314 kcal 219,8 kcal
vetten 2 gr 1,4 gr
waarvan verzadigde vetzuren 1,10 gr 0,77 gr
koolhydraten 66 gr 46,2 gr
waarvan suikers 36 gr 25,2 gr
eiwitten 7,6 gr 5,32 gr
zout 0,63 gr 0,441 gr


Raar genoeg vind ik geen ingrediëntenlijst terug op hun site of op de verpakking… Ik stuur alvast een mail naar hen om dat toch eens na te vragen.

Het standaard recept van eierkoeken bestaat uit bloem, suiker, eieren en bakpoeder.

Het verschil met de meeste andere soorten koek is dat bij een eierkoek geen vet gebruikt wordt. Geen boter, margarine of olie dus.
Hierdoor zijn ze een tijdje zeer populair geweest, aangezien alles wat vetvrij of vetarm was als gezond werd aanzien. Inmiddels weten we dat vet niet echt de boosdoener is. Ook vet heb je nodig. Dat een eierkoek weinig vet bevat, maakt de koek dus niet per definitie gezond.

Eierenkoeken bestaan vooral uit koolhydraten en een groot deel daarvan is suiker. Per koek gaat dat ongeveer om twee tot drie suikerklontjes.

De meeste eierkoeken worden bovendien van witte bloem gemaakt. Een eierkoek bevat dus eigenlijk helemaal niets gezonds.

Qua smaak zijn ze echt wel lekker, ze zijn lekker zacht en zoet!

Conclusie

Wil je wat kilo’s kwijt, maar wel iets tussendoor eten? Dan is een eierkoek toch geen al te goede keuze.
Af en toe een eierkoek kan helemaal geen kwaad: geniet, maar snoep met mate is het motto! Van deze soort zou ik ook aanraden om maar een halve koek per keer eten. 

Voor intensieve sporters kan een eierkoek wel. 
Je kan de eierkoek zowel voor het sporten of direct na het sporten eten om je koolhydraten terug aan te vullen. Een tussendoortje eten kan nog tot een halfuur voor het sporten of neem er een de eerste twee uur na de inspanning dan is de opname van koolhydraten het grootst.